2008-08-27

"Jag är ett blogginlägg"

De är mycket för "public service announcements" här (vet inte riktigt vad det heter på svenska, men "meddelanden till allmänheten" kanske?). I tunnelbanan är det inte bara reklam för filmer och "gå ner i vikt med miss Hong Kong 2007", utan också en mängd affischer med meddelanden från diverse olika myndigheter och organisationer.

Miljö är ett poppis tema just nu, exempelvis har McDonalds en "no straw day" varje vecka, alltså en dag då man inte får något sugrör till läsken. På IKEA är tisdagar "no plastic bag day", vilket innebär att man måste betala 50 cent (ca 45 öre) för sin platspåse, istället för att få den gratis. Andra ställen skriver käcka meddelanden på sina platspåsar. Och här möts man av den irriterande tendensen att förmänskliga saker, som verkar vara väldigt inne. En plastpåse kan därför utropa med stora bokstäver: "I am a plastic bag! I am recycleable! I am reusable! I am
biodegradable! Please use me responsibly!". Jag bara väntar på att få läsa "I am a beer. Please drink me responsibly" på en ölburk.

Om det bara vore plastpåsar som låtsas att de kommunicerar med oss vore det väl en sak, men för att återgå till tunnelbanan så pågår där just nu en "kampanj för rulltrappssäkerhet". Den består i att uppmana folk att hålla sig i ledstången när man åker rulltrappa (vad som föranleder denna kampanj vet jag inte - så farligt är det väl inte att stå stilla utan att hålla sig i medan man rör sig långsamt uppåt eller nedåt). Kampanjen består dels av skyltar och dekaler, men också av en läskig barnröst ur högtalarna, som låter som hämtad ur Children of the Corn. Den säger "Be my friend! Hold me tight!". Det ska alltså vara rulltrappans ledstång som pratar... och den vill att jag ska vara dess kompis. Jag får rysningar varje gång jag hör det.

Inga kommentarer: