2008-09-22

Hutong

I fredags blev undertecknad ett år äldre och denna begivenhet firades med pompa och ståt, eller i alla fall med middag och drinkar. Vi hade lyckats få ett bord på en av Hongkongs populäraste restauranger, Hutong. Hutong ligger på 28:e våningen i Peking One, en skyskrapa nere vid Kowloons sydspets, och utsikten var således hänförande; maten likaså.

Hutong serverar nordkinesisk mat "with a contemporary twist" enligt dem själva. Alla rätter var goda, men lammet spelade i en klass för sig. Bland det godaste jag nånsin satt tänderna i.


Utsikten och så brädan med uppätet lamm med tillbehör, samt scampi med citrongräs och chili.

Badrummet (när man väl hittade till det) var det finaste jag skådat. När jag skulle tvätta händerna hittade jag ingen kran, men såg sedan att marmorskivan där ljus och levande orkidéer flöt omkring hade ett avlopp. Jag förstod då att den stora trätunnan med en pip som var upphängd i taket var en vattenbehållare, och att man släppte ut vattnet genom att dra i en spak.

Middagen avslutades med mangopudding i form av fiskar samt en varm soppa på osmanthusblomma och mandel, med risbollar i. Låter skumt, men smakade väldigt gott med ädelrötat australiensiskt dessertvin till.

Kvällen avslutades med drinkar "på andra sidan" (dvs på Hong Kong island).

PS. En hutong är en smal gata eller gränd som speciellt finns i Beijing och där gamla traditionella hus ligger. Tyvärr har många rivits för att ge plats åt olika OS-relaterade projekt.

Inga kommentarer: