2008-11-11

Höst

Det har blivit höst i Hongkong. Visserligen kunde jag fortfarande promenera till universitetet i kortärmad tröja idag, blommor blommar fortfarande i alla möjliga färgsprakande varianter, och i fredags var det säkert 30 grader varmt, men det har definitivt blivit höstigare. Folk, inklusive vi, har plockat fram tröjor och jackor ur lådor och garderober, även om jag inte riktigt förstår nödvändigheten av täckjackor och pälsfoder riktigt än. Jag nöjer mig med en långärmad tröja - en sådan man ibland kan behöva under den svenska sommaren.

Höstkänslan förstärktes ytterligare under min promenad hemifrån, när det plötsligt luktade äpplen. Ni vet, så där som det kan göra från trädgårdar med äppleträd en klar höstdag. Jag fick nästan lite hemlängtan. Inte vet jag vad äppellukten kom ifrån, några äppelträd har jag då aldrig sett i vår by, där finns mest palmer och ett träd med stjärnfrukt (carambole).

En del av väderomslaget verkar bero på att vinden har vänt - det blåser från nordöst vilket gör att det är mer friska stillahavsvindar och mindre kinesiska kolkraftverk i luften man andas.

Inga kommentarer: