2008-11-26

Studentikost

Jag spenderar en hel del tid på universitetet jag också, trots att jag inte pluggar där. Här finns trådlöst internet, god dim sum och billigt fika. Dessutom kan man få nöjet (ett ibland tvivelaktigt sådant) att närstudera de Hongkongska studentikosa yttringarna (fast jag vet ju förstås inte hur representativa de är då jag bara har ett studieobjekt).

Det är ont om plats och lokaler här, så om man gör en uppsaliensisk jämförelse är det som att tränga ihop universitetets, nationernas och kårernas alla aktiviteter på en och samma plats. På vägen hit slapp jag visserligen de läskiga klonade och skanderande ekonomistudenterna (se föregående inlägg), men såg "social dance society" göra reklam för sin årliga bal, marknadsföringsstudenternas kår som informerade om sitt mentorsprogram , "band society" som höll på att plocka ner scenen efter sitt uppträdande igår, någon som sålde biljetter till en föreläsningsserie under rubriken "cherich life chose love" eller något liknande (all information var på kantonesiska så vad detta innebär vet jag inte), någon slags student-Rotary som höll en välgörenhetsinsamling, och slutligen "Campus Crusaders for Christ" som stolt annonserade att denna vecka är "Jesus Week" och sålde t-shirtar med texten "A gift from God" (och nu ska jag avhålla mig från vidare sarkastiska kommentarer, men om man vill få fler att bekänna sig till kristendomen kanske det är liiiite otaktiskt att döpa sin organisation efter en av religionens största historiska skamfläckar).

De sistnämnda (jag misstänker iallfall att det var de) tyckte igår att det var en bra idé att hålla ett högljutt bönemöte i en av universitetets lunchrestauranger mitt under lunchruschen, och här om veckan var det en stor dansshow, komplett med gigantiska högtalare och hundratals åskådare på inomhustorget, ett hundratal meter från biblioteket. Och vid rulltrappan står tio kostymklädda ekonomistudenter och skriker att man ska bli assimilerad (eller hur det nu var). Jag skakar på huvudet och frågar mig vad sjutton de håller på med. För jag menar, att springa runt i frack pyntad som en smärre julgran med konstiga kapsylmedaljer, att paddla hembyggda frigolitbåtar nerför en å, och framföra teaterstycken på rim där publiken plötsligt kan skrika "på tyska!", det är ju ett fullkomligt normalt beteende!

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej på er!
Hoppas allt är jättebra med er!
Jag har försökt lämna kommentar här ett par gånger förut, men har inte lyckats :)
Jag gör ett nytt försök för nu tror jag att jag har kommit på det.

Ha en underbar helg!

Kram Carolin
http://ungkvinnas.blogg.se