2010-10-12

Film

Stieg Larsson är populär på den här sidan jorden också, så pass att de inte vill vänta på Hollywood inspelningen av böckerna, utan visar de svenska! Och inte på independencebiografer, utan på alla de stora. Därmed hittar man, på de flesta tunnelbanestationer och liknande, Noomi Rapace och Michael Nyqvist bakom massa kinesiska tecken. Lite efter verkar de dock vara, eftersom det är första filmen det görs reklam för, och jag har ett distinkt minne av att ha sett alla på TV hemma i Sverige.

Ytterligare en filmrelaterad Sverige-spaning: när jag i helgen var och såg Wall Street så gjordes det reklam för en Hollywoodversion av Låt den rätta komma in, nu under namnet Let me in. Det verkar som om det tagit mer fasta på bokens skräckelement, och mindre på vad jag uppfattade att den handlade om, men lite kul är det ändå att Blackeberg funnit sin väg till Hollywood...

Filmen Wall Street var ungefär som jag hade tänkt mig: ganska intetsägande (jag tycker inte riktigt de lyckades med personporträtten), och en rejäl känga till det verkliga Wall Street efter finanskraschen för två år sedan. Jag tar och smyger in betyget 2000 miljarder dollar av 5000 miljarder möjliga får Wall Street som bail-out.

Inga kommentarer: