2008-08-21

Markus väg till skolan

Eftersom det numera är väldigt mycket kortare väg för mig till skolan tänkte jag visa den istället för att skriva hur lång tid olika moment tar! (Lite på grund av att vi ju har en digitalkamera också...)
Det hela börjar vid porten, som ser ut såhär:

Om man ställer sig och tittar på porten så ska man vända sig åt vänster (vilket alltså betyder att jag normalt vänder mig åt höger, eftersom jag har porten i ryggen). Det som möter en då är denna vy av det omedelbara grannskapet:

Tar man sig förbi den inmurade trädgården där träden står kommer man upp på nästa ”gata”:

Det går en stig mellan huset och skjulet...

... som leder ut på en riktig gata, en där bilar kan ta sig fram:

Korsar man den och smyger sig förbi bilarna (i mitten på bilden ovan), kommer man ut på en annan gata, som mer liknar gatorna man är van vid hemifrån (bilden nedan).

Följer man denna gata kommer man ut på en parkeringsplats:

Här tar man sikte på P-skylten (i mitten på bilden ovan), och kommer ner till en gångväg (bilden nedan)

Gångvägen övergår snabbt i en gångtunnel besparar mig korsandet av ”University road”.

Väl ute ur tunneln tar jag höger, och fortsätter på gångvägen längs University road:

Här är infarten till ett bostadsområde för universitetsanställda, och fortsättningen på University road. I mitten på bilden syns en bro, som jag brukar stanna till på...

... och titta åt vänster för att få en bild av den minst sagt spektakulära omgivningen...

... och titta åt höger för att få en glimt av byn där vi bor (ja, det är en rejäl cirkelrörelse jag gått i hittills, men det är nödvändigt på grund av den oländiga terrängen).

Vid slutet av bron ligger universitetet. Busshållplatsen ligger till höger i bild, och jag brukar följa gångvägen till vänster i bild.

Bakom skylten som annonserar att det är ”Hong Kong University of Science and Technology” man kommit till, tornar tre flaggor upp sig. Det är (från vänster till höger) Hongkongs, Kinas och universitetets egna. Lite otippat är det alltså Kinas flagga på den högsta stången.

Väl på andra sidan flaggorna leder en gångväg ner mot campus.

Och snart ser man det röda solur som kanske är den mest karakteristiska symbolen för universitetet. Till vänster i bild syns stora ingången, och går man dit kommer man...

... till universitetets inomhustorg. Bakom pelaren i mitten skymtar en rulltrappa som leder till ”the Academic Concourse”, som jag ska upp på.

Väl uppe är det tydligen ett parti som är betydligt mörkare än ljusgången som följer... man kan dock skymta en rulltrappa i mitten av bilden...

... som ser ut såhär (att personerna i bild har ryggen mot oss beror på att även rulltrappor går i vänstertrafik här).

Vid rulltrappans slut kommer man upp till läskautomaterna, min väg går runt hörnet där blomman står...

Sedan förbi de blå dörrarna...

Och slutligen in i labbet. Notera att det är mörkt där inne, som det oftast är när jag anländer.

På andra sidan den blå dörren ser det ut såhär:

Fullt kaos med andra ord! Bakom bokhyllan i mitten av bild (den tomma vita) står labbets superkluster, ett rejält rack med servrar för stora korpuskörningar:

Smyger man förbi det på höger sida i bild kan man se min arbetsstation:

Två datorer (en labbdator med gigantisk skärm, och min lilla bärbara). I och med att labbdatorn har engelskt tangentbord behöver jag verkligen min bärbara!

Inga kommentarer: