2010-10-26

Storpack

Kineser verkar gilla stora förpackningar. Tänk er en hel nation av hemkunskapslärare. Tyvärr slår det gärna över, och lagom stora förpackningar blir svåra att hitta. Min duschkräm är på upphällning, så jag har varit på jakt efter något som kunde räcka året ut men inte så mycket längre än så. Kort och gott letar jag efter en vanlig svensk ¼ liter flaska med duschkräm. Utbudet är består dock uteslutande av små reseförpackningar (≤ 100 ml) och just storpack á ¾ liter. Så nu är jag stolt ägare av en läskigt för stor förpackning duschkräm med pump. Även om förpackningen är tre gånger så stor som jag hade hoppats var priset bara dubbelt så högt... hemkunskapsläraren kanske hade en poäng... :-)

Rolig detalj: tecknet ”¾” heter ”Vulgar Fraction Three Quarter” i UTF-tabellen. Misstänker att de importerade lite latin snarare än att de skulle tycka att ¾ är vidare vulgärt...

Inga kommentarer: